Media kunnen jonge kinderen helpen ontspannen, maar ook een bron van onrust zijn. Hoe gaan we daar mediawijs mee om? Op 20 maart organiseerde Netwerk Mediawijsheid een online Kennissessie als voorbereiding op de Media Ukkie Dagen (5 t/m 12 april). Het doel? Professionals die werken met ouders en jonge kinderen voorzien van verdiepende kennis en praktische tips. Hieronder gaan we dieper in op de gedeelde kennis van deze sessie.
Freek Zwanenberg van Bureau Jeugd & Media opent de sessie. De grote opkomst – bijna 200 deelnemers – laat zien hoe belangrijk het onderwerp is. Drie experts komen aan het woord over de impact van media op ontspanning en prikkels en adviezen op gebied van opvoeding.
Alle relevante linkjes en materialen bij de sprekers vind je in deze hand-out.
Digitale dilemma’s
Anouk Tuijnman, wetenschappelijk onderzoeker Gamen, Gokken en Digitale balans bij het Trimbos-instituut, presenteert de eerste resultaten uit het jaarlijkse Iene Miene Media-onderzoek over mediagebruik in gezinnen met jonge kinderen. Ook biedt ze tips aan professionals om deze kennis in te zetten.
Wil je de resultaten van het Iene Miene Media-onderzoek vóór publicatie – onder embargo – ontvangen? Laat je gegevens achter via deze link.
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) hebben kinderen van nul tot twee jaar het best helemaal geen schermtijd, en kinderen van twee tot vier jaar maximaal één uur per dag. Uit het onderzoek blijkt dat de schermtijd voor jonge kinderen daar een stuk boven ligt.
Anouk: “Digitale media zijn vaak de eerste keuze voor ouders die een moment voor zichzelf nodig hebben. Ze zien het als een handige manier om hun kinderen te laten ontspannen. Maar vooral bij jonge kinderen kan te veel schermtijd negatieve effecten hebben. Sommige ouders merken op dat hun kinderen na het gebruik van digitale media niet altijd rustiger worden, soms juist drukker.
Daarnaast leidt veel mediagebruik tot veel zitten, wat niet goed is voor kinderen. Hoe ouder kinderen worden, hoe meer het gezamenlijke mediagebruik afneemt. Ouders richten zich dan meer op regels en afspraken rondom mediagebruik, in plaats van samen van media te genieten. Terwijl juist het sámen gebruiken veel voordelen kan bieden. Daarom is bewust kiezen wanneer en hoe digitale media worden gebruikt belangrijk. En het verschil herkennen tussen momenten waarop ouders digitale media gebruiken voor hun eigen rust en wanneer het specifiek voor de ontspanning van het kind is bedoeld.”
Schermgebruik slim aanpakken
Anouk biedt een aantal praktische tips voor professionals:
- Maak ouders bewust van de gevolgen van mediagebruik. Een goede basis voor mediagebruik leg je al bij jonge kinderen door andere activiteiten aan te bieden. Moedig ouders aan om samen met hun kinderen te kiezen voor schermloze activiteiten, zoals knutselen, dansen, muziek maken of buiten spelen
- Help bij het verminderen van schermtijd. Kinderen zijn flexibel. Als ze ouder worden, kun je stap voor stap de tijd die ze aan schermen besteden verminderen. Dit vraagt om een flexibele benadering en steun van professionals
- Bied een persoonlijke aanpak. Geef ouders advies op maat over welke activiteiten goed passen bij hun kind. Elk kind is anders, dus wat werkt kan per kind verschillen
- Benadruk het belang van samen media gebruiken. Leg uit dat samen media gebruiken goed is voor de relatie tussen ouder en kind. Dit is een kans om samen te leren en te ontdekken.
Monique Thoonsen, pedagoog en expert zintuiglijke prikkelverwerking bij 7 Zintuigen, vertelt over hoe jonge kinderen prikkels verwerken en hoe je zorgt voor een goede balans in hun ‘prikkeldieet’.
Benieuwd naar het ‘prikkeldieet’ van Monique Thoonsen en het algehele verslag? Lees hier verder.