Media hebben effect op je ukkie. Ze kunnen prikkelen, in beweging brengen, je aan het denken zetten of juist zorgen voor ontspanning. Maar ook een bron van onrust vormen, overprikkelen of té uitdagend zijn. De Media Ukkie Dagen van 5 t/m 12 april 2024 gaan over de invloed van media op ontspanning. Wil je weten hoe je samen met je klas kunt ontspannen met media? Miranda Wedekind, specialist digitale geletterdheid voor het jonge kind, biedt een poster aan met tips.
Ook in de klas kun je de kinderen laten ontspannen met media. Soms is zo’n break hoognodig, vooral voor kinderen die snel overprikkeld zijn. Miranda Wedekind heeft in het kader van de Media Ukkie Dagen een poster gemaakt met tips om te ontspannen met media in de klas. Ze zocht een aantal manieren waarop media kunnen helpen ontspannen en koos daarbij vier verschillende manieren:
- Yoga voor kinderen: video’s waarmee de kinderen yoga oefeningen kunnen uitvoeren. Richt hiervoor een hoekje in. Dat kan in de klas, op de gang of in de speelzaal, met een matje en een tablet. Laat de kinderen de QR-code op de poster scannen en ze kunnen met behulp van de video die ze kiezen vanaf een Yurlspagina, zelf aan de slag.
- Podcasts luisteren: op Kinderpodcast.nl vind je heel veel verschillende podcasts verzameld voor kinderen, gerangschikt op leeftijd. Via de QR-code op de poster komen de kinderen bij de podcast voor kinderen van 3 tot 6 jaar, waarna ze zelf een keuze kunnen maken. Lekker luisteren en even niet kijken!
- Digitale prentenboeken: prentenboeken kijken en luisteren. Miranda heeft een aantal prentenboeken op een Yurlspagina verzameld. Heerlijk om even weg te dromen bij je favoriete prentenboek. Lekker met een koptelefoon op, in een heerlijk leesboekje in de klas of op de gang.
- Klassieke muziek voor kinderen: muziek zorgt als niets anders voor ontspanning toch? Met deze klassieke muziek voor kinderen kan er lekker geluisterd worden. Ook hier is een lekker hoekje om te zitten of te liggen met je koptelefoon gewenst!
» Benieuwd naar de poster? Bestel hem hier.