Verslag kick-off Media Ukkie Dagen 2024

2 februari 2024  Media hebben effect op je ukkie. Ze kunnen jou en je kleintje helpen ontspannen, maar ook een bron van onrust zijn. Wanneer hebben welke media het juiste effect? En wanneer kun je beter even zonder? Om kinderen en opvoeders met die vraag te helpen, gaan de Media Ukkie Dagen van 5 t/m 12 april 2024 over de invloed van media op ontspanning. Als introductie op het onderwerp organiseerde Netwerk Mediawijsheid op woensdag 31 januari een kick-off voor professionals uit verschillende sectoren. Het doel? De ongeveer 120 deelnemers inspireren om zelf hun bijdrage te leveren aan de campagneweek.

De Media Ukkie Dagen is een jaarlijkse campagne gericht op mediaopvoeding voor jonge kinderen van 0 tot 6 jaar. Het doel is om het bewustzijn over de effecten van media te vergroten en ouders en verzorgers kennis en praktische tips te geven over hoe ze hiermee om kunnen gaan in de opvoeding.

Thomas van Rest, projectleider van de Media Ukkie Dagen, begon met een terugblik op het bereik van de campagne van vorig jaar: “In de cijfers zien we terug dat 2023 een succesvol campagnejaar was. We waren veel in het nieuws, met meer dan 500 artikelen. Daarnaast waren er 277 aangemelde activiteiten in het land. Dat zorgde voor veel downloads op de website, bijvoorbeeld van tips, Wegwijzers en ander campagnemateriaal. Ons bereik maakt de kans groot dat ouders met deze informatie in aanraking komen en gestimuleerd worden om zelf actief aan de slag te gaan met hun kinderen.”

Thema: ontspannen met media

Thomas gaat verder: “Dit jaar draait de campagne om ontspannen met media. Voor groot en klein geldt: media zijn de hele dag om ons heen. Van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat worden we omringd door schermen, boeken, luidsprekers en apparaten die onze aandacht vragen. Die media hebben effect op je ukkie. Ze kunnen prikkelen, in beweging brengen, aan het denken zetten of juist zorgen voor ontspanning. Maar ook een bron van onrust vormen, overprikkelen of té uitdagend zijn. Gelukkig zijn er ouders, vrienden, familie en opvoeders om onze kleintjes regelmatig op een gezonde manier te helpen ontspannen. Met, en zonder media.”

Deelnemen aan de campagne

Ook dit jaar zal Netwerk Mediawijsheid een verdiepend onderzoek uitbrengen waarbij de nadruk ligt op ontspannen met media. Het onderzoek verkent hoe jonge kinderen zich ontspannen, welke rol digitale media hierbij spelen, en hoe deze invloed hebben op hun gedrag. De resultaten worden op vrijdag 5 april gelanceerd. “Het onderzoek delen is één manier om aan te haken bij de Media Ukkie Dagen. Maar er zijn veel meer mogelijkheden. Daar helpen we jullie graag bij”, vertelt Simone Koens, communicatiemedewerker bij Netwerk Mediawijsheid. Denk aan de rijkgevulde toolkit op mediaukkiedagen.nl met posters, logo’s, voorbeeldposts voor sociale media en nieuwsbriefteksten voor ouders en opvoeders. Al deze materialen zijn vrij te gebruiken voor de campagne.

Daarnaast is mediaukkiedagen.nl dé landingsplek van de campagne. We bieden professionals tips en adviezen om aan te haken bij de campagne. Je vindt hier ook de tien tips om te ontspannen met media. Op dit moment is er alleen nog een Nederlandse versie, maar er volgen meer vertalingen. Verschillende partners leverden een bijdrage aan deze tips: MediasmartiesNJiTrimbos-instituutLagendijk EmpoweringHumankindKenniscentrum Sport & BewegenBMKWindesheimgro-upNCJ en Springlab. Deel deze tips gerust in je werkveld. Binnenkort komen er ook animaties en social posts over in de toolkit.

Organiseert jouw organisatie een activiteit in het kader van de Media Ukkie Dagen? Zet ‘m dan op de landelijke kaart via mediaukkiedagen.nl/activiteiten/. “Hier vind je álle activiteiten die door Nederland worden georganiseerd”, vervolgt Simone. “Zo kun je inspiratie opdoen aan de hand van wat andere professionals organiseren en de materialen die ze daarbij gebruiken. Er zijn steeds meer organisaties die meedoen. Zoek dus ook de samenwerking op met bibliotheken, scholen, kinderopvang, buurtwerk en gezondheidszorg. Je kunt elkaar uitstekend helpen. Door je activiteit te delen, dragen we samen bij aan de zichtbaarheid van de campagne in heel Nederland.”

Tijdens deze kick-off kwamen meerdere professionals aan het woord. Benieuwd naar hun gehele bijdrage? Lees het hier.