De MUD in de wijk: ‘Ik gun mijn doelgroep een veilige en leerzame ontdekkingstocht in een wereld vol media’

Kind aan het spelen

21 maart 2023Door Andrea Kramp – deskundige mediawijsheid en mediacoach bij gro-up – Ouders en opvoeders proberen te letten op de juiste balans tussen mediagebruik en andere activiteiten. Op deze manier zorgen we er onder andere voor dat kinderen gezond opgroeien met media. Als buurtwerker kun je ouders en verzorgers bijstaan in de vragen die zij hebben over mediagebruik. Andrea Kramp vertelt wat social workers kunnen betekenen voor kinderen, ouders en opvoeders én wat zij doet tijdens de campagne. 


Tijdens de Media Ukkie Dagen (24 t/m 31 maart) vinden door het hele land activiteiten plaats. Van groot tot klein en voor ouders en vakprofessionals. In aanloop naar de campagne vertellen verschillende netwerkpartners hoe zij aandacht besteden aan de Media Ukkie Dagen.


Wat motiveert jou om aan de slag te gaan met mediawijsheid en -opvoeding? 

In de online leefwereld van opgroeiende kinderen en jongeren gebeurt dagelijks zo ontzettend veel. Heel veel leuke, nieuwe en mooie dingen. Maar ook veel spannende en zorgelijke dingen. In de fysieke wereld bieden we als ouders, opvoeders en opvoedprofessionals ondersteuning aan kinderen om deze wereld veilig te ontdekken. Voor de digitale wereld is dat nog lang niet altijd het geval. Bovendien is die wereld nog zo nieuw en veranderlijk dat we er zelf ook nog heel veel van en over moeten leren.

En dat is het nu juist. We kunnen van opgroeiende kinderen niet verwachten dat ze het ontdekken van deze digitale wereld zonder de juiste begeleiding kunnen. Met mediawijsheid en mediaopvoeding wordt naar mijn mening dan ook nog te weinig gedaan. Als professionals kunnen wij de kinderen als de ouders/opvoeders hierbij helpen.

Waarom vind je het belangrijk dat jouw werkveld aan de slag gaat met mediaopvoeding?

Ik denk dat ieder sleutelfiguur die een rol speelt bij het opvoeden en opgroeien van kinderen ook de verantwoordelijkheid heeft om daar mediaopvoeding en mediawijsheid in mee te nemen. Binnen het sociale domein ben je als professional vaak een spin in het web. Je staat dicht bij je doelgroep, maar vaak ook dichtbij onderwijs, de wijk/straat, de bso, de behandelgroep en het gezin. Vanuit deze positie kunnen we zoveel invloed uitoefenen en juist ook mooie waardevolle en duurzame verbindingen leggen.

Wat gun jij jouw doelgroep op het gebied van mediawijsheid?

Ik gun mijn doelgroep een veilige en leerzame ontdekkingstocht in een wereld vol media en dat ze daar met bescherming en vol vertrouwen kunnen leren, lezen, ontdekken, luisteren, kijken én nog veel meer. Dit doordat ze begeleid worden in hun kennis, vaardigheid en weerbaarheid en weten dat als er iets mis gaat dat er een vangnet is. 

Hoe draagt jouw organisatie bij aan de Media Ukkie Dagen en het thema balans: bewegen met media?

Vanuit gro-up bieden we ouders en opvoeders de mogelijkheid om hun eigen kennis rondom mediaopvoeding te vergroten. Dit doen we door een gratis online inspiratiesessie aan te bieden op maandag 27 maart 2023. We willen ouders en opvoeders inspireren om met praktische en concrete tips aan de slag te gaan met mediaopvoeding.

Daarnaast bieden wij hen het gratis Bewegen met media Dobbelspel aan. Een gemakkelijk te gebruiken tool waardoor ouders en opvoeders op een speelse wijze aan de slag kunnen met de balans van het mediagebruik van ukkies. En natuurlijk willen we het ontwikkelen van gezond mediagedrag stimuleren en daarbij het belang van voldoende beweging meegeven.

Heb je tips voor andere organisaties om deel te nemen aan de Media Ukkie Dagen?

Ik zou andere organisaties graag uitdagen om überhaupt de start te maken in mediaopvoeding. Door mee te doen aan de Media Ukkie Dagen zet je de eerste stap. Wellicht ken je deze uitspraak wel: “It takes a village to raise a child”. Ook voor mediaopvoeding hebben we zoveel mogelijk menskracht nodig om te komen waar we zo graag willen zijn: kinderen die leren om zich veilig, verstandig en weerbaar voort te bewegen in de gemedialiseerde samenleving.

Wanneer zijn de Media Ukkie Dagen voor jou geslaagd?

De Media Ukkie Dagen zijn voor mij geslaagd als het Bewegen met media Dobbelspel op de keukentafel ligt van ouders en opvoeder. Heb jij ‘m nog niet? 

» Download het dobbelspel  

Andrea is deskundige mediawijsheid en mediacoach bij gro-up. Binnen haar eigen onderneming Medi@Minds neemt ze haar jarenlange ervaring in het jeugdwerk mee om andere professionals in de sociale sector te trainen op mediawijsheid en online weerbaarheid.

Andrea Kramp

Geïnspireerd geraakt door het verhaal van Andrea?

Ga dan in jouw wijk aan de slag met de Media Ukkie Dagen. We bieden buurtwerkers graag handvatten en inspiratie om aan de slag te gaan. Hieronder kort op een rijtje wat je zoal kunt doen:


Bekijk hier een overzicht van al het nieuws rondom de Media Ukkie Dagen en praat op sociale media mee via de hashtag #MUD23. Deze campagne is een initiatief van Netwerk Mediawijsheid en dit jaar vieren we ons vijftienjarig jubileum. Benieuwd wat er allemaal i.h.k.v. dit jubileum te doen is? Kijk dan hier!