De MUD in de gemeente: ‘Media hebben ook heel veel voordelen, ook voor kinderen.’

17 maart 2023 – Door Onno Klerk – Projectmedewerker Gezonde Omgeving bij JOGG – We willen graag dat kinderen gezond opgroeien met media. Ouders en opvoeders proberen daarom te letten op de juiste balans tussen mediagebruik en andere activiteiten. En tussen stilzitten en actief bezig zijn. Als gemeente kun je hen daarin bijstaan. Onno Kerk vertelt wat gemeenten kunnen betekenen voor kinderen, ouders en opvoeders én wat zij doen tijdens de campagne.


Tijdens de Media Ukkie Dagen (24 t/m 31 maart) vinden door het hele land activiteiten plaats. Van groot tot klein en voor ouders en vakprofessionals. In aanloop naar de campagne vertellen verschillende netwerkpartners hoe zij aandacht besteden aan de Media Ukkie Dagen.


Wat motiveert jou om aan de slag te gaan met mediawijsheid en -opvoeding?

Vanuit JOGG willen we de leefomgeving van kinderen gezonder maken. Ik denk dat die leefomgeving in toenemende mate online wordt. Kinderen spelen niet alleen maar buiten, maar spelen ook steeds vaker games of kijken filmpjes op YouTube, waardoor ze zich steeds meer begeven in de online wereld. Ik vind het daarom belangrijk dat óók de online wereld gezond gedrag stimuleert en dat kinderen mediawijs opgroeien.

Waarom vind je het belangrijk dat jouw werkveld aan de slag gaat met mediaopvoeding?

Ouders én kinderen hebben handvatten nodig om zich veilig en gezond te kunnen bewegen in de digitale wereld. Het is daarom belangrijk dat het werknet van JOGG, zoals het onderwijs en de kinderopvang, hiermee aan de slag gaan.

Wat gun jij jouw doelgroep op het gebied van mediawijsheid?

Ik gun professionals de kennis, vaardigheden en het werknet om met dit onderwerp aan de slag te gaan. Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat zij deze kennis op het gebied van mediawijsheid weer op de juiste manier kunnen overbrengen naar ouders en verzorgers.

Hoe draagt jouw organisatie bij aan de Media Ukkie Dagen en het thema balans: bewegen met media?

Samen met onze JOGG-gemeenten inspireren en activeren we ons werknet om met dit thema aan de slag te gaan. We gebruiken de Media Ukkie Dagen om het verband tussen media en gezondheid extra te agenderen, om zo structureel meer aandacht te generen. We zetten informatie door naar onze JOGG-regisseurs en zorgen ervoor dat hun wensen vervuld / vragen beantwoord worden. Denk bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van een speciale nieuwsbrief die zij weer gemakkelijk uit kunnen zetten.

Heb je tips voor andere andere organisaties om deel te nemen aan de Media Ukkie Dagen?

Begin op tijd, zoek de verbinding en benadruk de positieve noot. Media hebben immers ook heel veel voordelen, ook voor kinderen.

Wanneer zijn de Media Ukkie Dagen voor jou geslaagd?

Als we professionals kunnen laten inzien hoe belangrijk media is voor een gezonde leefomgeving!

Onno Klerk is een Bestuurskundige met kennis en ervaring over voeding en gezondheid. Onno is zeer gedreven om een bijdrage te leveren aan een gezonder Nederland. Nu én in de toekomst. Als projectleider en adviseur doet hij dat door de JOGG-gemeenten te ondersteunen bij het gezonder maken van de (digitale) leefomgeving.

Geïnspireerd geraakt door het verhaal van Onno?

Ga dan in jouw gemeente aan de slag met de Media Ukkie Dagen. We bieden gemeenten graag handvatten en inspiratie om aan de slag te gaan. Hieronder kort op een rijtje wat je zoal kunt doen:


Bekijk hier een overzicht van al het nieuws rondom de Media Ukkie Dagen en praat op sociale media mee via de hashtag #MUD23. Deze campagne is een initiatief van Netwerk Mediawijsheid en dit jaar vieren we ons vijftienjarig jubileum. Benieuwd wat er allemaal i.h.k.v. dit jubileum te doen is? Kijk dan hier!