21 maart 2022 – De kinderen van nu groeien op met diverse vormen van media en dat gaat gepaard met verschillende vragen en zorgen. Andrea Kramp, Mediacoach bij gro-up buurtwerk, werkt dagelijks met (groot)ouders, verzorgers en kinderen, maar ook leerkrachten, pedagogisch medewerkers en jeugdhulpverleners om deze vragen en zorgen over mediaopvoeding te bespreken. Speciaal voor de Media Ukkie Dagen geeft ze antwoord op enkele vragen en vertelt ze over het webinar dat ze organiseert voor ouders en verzorgers tijdens de campagne.
Tijdens de Media Ukkie Dagen (25 maart t/m 1 april) vinden door het hele land activiteiten plaats. Van groot tot klein en voor ouders en vakprofessionals. In aanloop naar de campagne vertellen verschillende netwerkpartners hoe zij aandacht besteden aan de Media Ukkie Dagen.
Leren zwemmen in de digitale wereld
Een filmpje kijken op de tablet, even zoet op de bank met de tv aan of een spelletje spelen op de smartphone van oma: onze kinderen, de digital natives, groeien tegenwoordig op met digitale media. Het is een wereld vol mogelijkheden, plezier, ontspanning en kansen. Daarom is het in deze omgeving ook erg belangrijk dat we de taal leren spreken, elkaar leren begrijpen, afspraken maken, op eigen benen leren staan en veilig blijven! Maar het opgroeiende kind is nog te jong om hier op een verstandige manier mee om te gaan. Juist daarom is de begeleiding van ouders en opvoeders zo belangrijk.
Maar wat we ook zien is dat zij niet de oorspronkelijke bewoners zijn van deze digitale wereld, zij zijn de ‘digital immigrants’. Ze kennen de taal, de gebruiken en afspraken niet altijd even goed. En dat maakt de begeleiding in mediawijsheid zo belangrijk voor iedereen, van ukkie tot senior.
Waarom vind je het belangrijk om in te spelen op mediawijsheid?
Digitale media maakt de wereld van opgroeiende kinderen vele malen groter. Hetzelfde geldt voor de opvoedvraagstukken waar je als ouder/opvoeder mee te maken krijgt. Een hek om een zwembad kan ervoor zorgen dat een kind veilig blijft. Maar er zijn betere manieren om kinderen te beschermen: we leren kinderen immers al op jonge leeftijd zwemmen.
Ook binnen de digitale wereld moeten we kinderen op jonge leeftijd leren zwemmen, leren het hoofd boven water te houden en daardoor een veilige omgeving creëren.
Door zo vroeg mogelijk te beginnen met mediawijsheid, door samen tijd met media door te brengen, erover te praten en vragen te stellen creëer je samen een goede start in mediaopvoeding.
Wat motiveert jou persoonlijk om op mediawijsheid in te zetten?
Kinderen en jongeren groeien op in een wereld waarin computers, tablets, smartphones en continu online zijn vanzelfsprekend zijn. Deze technologische ontwikkelingen bieden belangrijke kansen op het gebied van entertainment, educatie, communicatie en culturele ontwikkeling. Maar bij het gebruik van deze media kunnen ook risico’s ontstaan voor het welzijn van jongeren en kinderen, zoals bijvoorbeeld gameverslaving, online pestgedrag, een vertekend beeld van jezelf en de wereld waarin je leeft.
Als ouder en professional voel ik me verantwoordelijk voor het online welzijn en de veiligheid van mijn eigen kinderen maar ook kinderen in het algemeen. Er ligt een taak en een verantwoordelijkheid voor professionals – maar vooral voor ons allen als volwassenen – om dit op te pakken.
Wat gun jij jouw doelgroep op het gebied van mediawijsheid?
Als mediacoach binnen een welzijnsorganisatie houd ik me dagelijks bezig met mediawijsheid voor en rondom het opgroeiende kind. Ik ben er voor de ouders en grootouders, de school en de docenten maar ook voor de jongerenwerker, buurtwerker, pedagogisch medewerker en jeugdhulpverlener.
De begeleiding in mediawijsheid wordt uitgevoerd door middel van lessen voor kinderen, voorlichtingen voor ouders en trainingen en advies voor professionals. Ik gun iedereen de kennis om met elkaar een gesprek te starten over mediawijsheid. En dat kan iedereen door deze simpele vraag te gebruiken (en te luisteren naar het antwoord): ‘Hoe was jouw dag online?’.
Hoe geef je jouw deelname aan de Media Ukkie Dagen vorm?
Naast lessen, voorlichtingen, trainingen en advies sluiten we natuurlijk ook aan bij de Media Ukkie Dagen. Tijdens de campagne wordt er op donderdag 31 maart 2022 een online inspiratiesessie aangeboden voor ouders en opvoeders van jonge kinderen. Tijdens deze inspiratiesessie presenteren we de ‘Samen Online’ tool: een laagdrempelige tool voor ouders en opvoeders waarmee we hen activeren om online tijd samen met je ukkie door te brengen.
Tijdens de inspiratiesessie willen we hen handvatten bieden voor de opvoeding van kinderen op het gebied van mediawijsheid. Zij zullen geïnspireerd raken om digitale media zelf op een positieve en verantwoorde manier in te zetten, waardoor het gebruik van media niet alleen als iets negatiefs of als tijdverdrijf wordt gezien. Door media op een bewuste manier te integreren in het aanbod van activiteiten en het te koppelen aan andere activiteiten ontstaat juist een sneeuwbaleffect van ervaringen voor kinderen. ‘Balans’ en ‘samen’ zijn hierbij belangrijke voorwaarden.
Heb je tips voor andere organisaties om deel te nemen aan de Media Ukkie Dagen?
Alle grote initiatieven zijn begonnen met een klein of simpel idee. Geef je idee, net als ukkies, de tijd om te groeien. En maak gebruik van bestaande methodieken en tools, deze kunnen je helpen groeien.
Wanneer zijn de Media Ukkie Dagen voor jou geslaagd?
Dat is eigenlijk heel simpel! Als ik een ouder/opvoeder heb kunnen inspireren door samen tijd online door te brengen!
Andrea is mediacoach binnen gro-up buurtwerk. Wie je ook bent, waar je ook vandaan komt: iedereen verdient de kans om het mooiste uit zichzelf te halen. Daarom bestaat gro-up. Hier creëren we samen met gezin en buurt een omgeving waarin kinderen van alle leeftijden kunnen groeien en ontwikkelen. Wij zijn actief in kraamzorg, kinderopvang, buurtwerk, jeugdhulp en onderwijs. Dus we voelen ons verantwoordelijk voor elke stap in het groeipad van een kind, van zwangerschap tot zelfstandigheid.
Bekijk hier een overzicht van al het nieuws rondom de Media Ukkie Dagen en praat op sociale media mee via de hashtag #MUD22.