Hoe kun je in alledaagse én buitengewone tijden omgaan met media binnen de opvoeding? Welke boekjes, films en spelletjes zijn geschikt voor een baby of peuter? En hoe wissel je het leren en spelen af, met en zonder tablet? Tijdens de Media Ukkie Dagen werden ouders en opvoeders op weg geholpen met deze en vele andere vragen. Dit jaar werden 7 herkenbare opvoedvragen beantwoord. Ook werd het Iene Miene Media-onderzoek 2020 gepresenteerd, met als aanvulling hierop het flitsonderzoek over mediagebruik in gezinnen tijdens de coronacrisis. Netwerk Mediawijsheid blikt terug op weer een geslaagde campagneweek!
De laatste dag van de Media Ukkie Dagen zit er bijna op. We blikken terug op een (ondanks de omstandigheden) mooie campagneweek rondom het thema: ‘Boek, site, app: samen spelen op het web’. Dit jaar werden 7 herkenbare vragen over media en opvoeden beantwoord. Ouders en opvoeders kregen volop tips voor thuis, zoals geschikte apps, handige websites en leuke prentenboeken. Ook kregen professionals handige tools, publicaties en andere inspiratie. De hele week werden mooie materialen, tools en informatieve websites uitgelicht in nieuwsberichten.
Het Iene Miene Media-onderzoek
Het is een ongewone tijd en in veel jonge gezinnen wordt er flink gebruikgemaakt van media. Gemiddeld worstelt driekwart van de ouders met de mediaopvoeding van hun jonge kind. Dat bleek uit het Iene Miene Media-onderzoek 2020, hét jaarlijkse onderzoek over mediagebruik onder kinderen van 0 t/m 6 jaar.
Vanwege de thuisblijf-maatregelen rondom het coronavirus is er een aanvullend flitsonderzoek gedaan, om vast te stellen in hoeverre het mediagebruik in gezinnen nu anders is. Uit het Iene Miene Media-flitsonderzoek bleek dat jonge kinderen (0 t/m 6 jaar) gemiddeld 2,5 uur besteden aan beeldschermmedia sinds de coronacrisis. Dit is bijna een uur meer dan normaal. Vooral het kijken van filmpjes is toegenomen, van 84 naar 114 minuten per dag, en het spelen van online spelletjes, van 29 naar 40 minuten gemiddeld. Daarnaast zijn ouders minder streng als het gaat om mediagebruik, zo blijkt uit aanvullend onderzoek onder het Landelijk Ouderpanel.
In de ‘normale situatie’ besteden kinderen gemiddeld een uur en drie kwartier als schermtijd, bleek uit het Iene Miene Media-onderzoek 2020. Daarnaast toont het flitsonderzoek aan dat zeven op de tien ouders thuiswerken en tegelijkertijd op hun kind moeten letten. 84% van alle ouders geeft aan blij te zijn dat ze media kunnen inzetten om hun kind bezig te houden.
» Leestip: In een blogartikel op Mediawijzer.net licht expert Peter Nikken de resultaten én de belangrijke rol van professionals toe. “Misschien denken sommige ouders er te licht over en kunnen getrainde beroepskrachten een verschil maken.”
Initiatieven uit het netwerk
Ieder jaar spelen bibliotheken, de kinderopvang, opvoedorganisaties en basisscholen een belangrijke rol tijdens de Media Ukkie dagen. Een belangrijk onderdeel van de campagne zijn de meer dan 100 activiteiten die normaal gesproken plaatsvinden door het hele land. Deze konden door de landelijke maatregelen rondom het coronavirus helaas niet doorgaan. Toch hebben veel organisaties en hele korte tijd mooie initiatieven opgezet om zo online de campagne te kunnen ondersteunen.
De Mediawolk
De KB heeft aan verschillende bibliotheken gevraagd welke vragen ouders aan kinderen van 0 t/m 6 jaar kunnen stellen om een gesprek over het gebruik van media op gang te brengen. Het resultaat hebben ze samengevoegd en zo is de MediaWolk ontstaan. Deze mooie poster is zowel door ouders en opvoeders als professionals te gebruiken.
Bewust media kiezen met Mediasmarties
Expert mediaopvoeding Denise Bontje schreef speciaal voor de Media Ukkie Dagen twee inspirerende blogartikelen over mediaopvoeding en het platform Mediasmarties. Ze gaf handige tips om in tijden van corona bewust met media aan slag te gaan. Ook bedacht ze een handige tool om de week door te komen met én zonder media.
» Lees het artikel: “Actief de week door met (en zonder) media”
» Lees het artikel: “Bewust media kiezen met Mediasmarties”
Bedankt!
Heel hartelijk dank aan alle netwerkpartners, professionals, organisaties, ouders, opvoeders, media, bloggers en anderen die tijdens de Media Ukkie Dagen geholpen hebben om de mediaopvoeding van de allerkleinsten onder de aandacht te brengen.
Op de hoogte blijven? Houd mediaukkiedagen.nl in de gaten en meld je aan voor de nieuwsbrief van Mediawijzer.net.
Praat op sociale media mee via de hashtag #MUD20.
Bekijk hier een overzicht van al het nieuws rondom de Media Ukkie Dagen